W pierwszych latach życia dziecka (1000 dni) zachodzi proces intensywnego modelowania żywieniowego. Proces ten polega na odpowiedzi hormonalnej, anatomicznej i metabolicznej organizmu na pokarm, które spożywa dziecko. Kluczowym etapem jest moment rozszerzania diety dziecka. Odpowiednie wprowadzanie produktów, dobrych jakościowo ma bowiem realny wpływ na zdrowie w wieku dorosłym. Trzeba pamiętać, że mały organizm, dopiero co rozwijający się, jest dużo bardziej podatny na zanieczyszczenia i dodatki do żywności z produktów spożywczych, tj. aromaty czy barwniki w porównaniu do osoby dorosłej.

Preparaty dla niemowląt czy produkty spożywcze dla dzieci warto wybierać świadomie, m.in. czytając etykiety. Pomimo tego, że producenci produktów spożywczych dla dzieci podlegają kilkukrotnie większym obostrzeniom mikrobiologicznym i dotyczących zawartości pestycydów i metali ciężkich to wiele z gotowych produktów zawiera substancje, które nie powinny się znaleźć w diecie dziecka tj. sól, cukier, syrop glukozo-fruktozowy, aromaty, barwniki i inne dodatki.

Sprawdź na co zwracać uwagę czytając etykiety!

  1. Im krótsza lista składu tym lepiej, np. jogurt powinien zawierać tylko mleko i bakterie.
  2. Składniki ustawione są w kolejności malejącej, tzn. im wcześniej składnik się pojawi na liści tym jest go więcej.
  3. Wybieraj produkty bez cukru bądź jego zamienników, tj. maltodekstryna, syrop glukozo-fruktozowy, aspartam.
  4. Wybieraj produkty bez dodatku aromatów i barwników!

Poniżej znajdują się przykłady produktów spożywczych dla dzieci o „niezadawalającym” składzie.

Kaszka bezglutenowa, która zalecana jest przez producenta do rozszerzania diety niemowląt składem odbiega od norm żywienia dzieci. W porcji kaszki jest więcej cukru prostego niż w 100 ml napojów gazowanych, np. Coca-Coli.

Źródło: https://www.zdrowystartwprzyszlosc.pl/
Źródło: https://www.zdrowystartwprzyszlosc.pl/

Niektóre słoiczki z obiadkami dla niemowląt i dzieci również nie są zgodne z zaleceniami żywienia. Zawierają sól, która nie powinna się pojawić w diecie dzieci. Często jako dodatek używane są przez producentów zagęszczone soki owocowe, które dostarczają zbyt dużo cukru prostego.

Źródło: rozszerzamydiete.pl
Źródło: rozszerzamydiete.pl

Warto również zwrócić uwagę na napoje dla dzieci starszych, po 1 roku życia. Dodatek maltodekstryny, syropu glukozo-fruktozowego i aromatów zdecydowanie nie powinien się znaleźć w diecie dziecka. Syropowi glukozowo-fruktozowemu oprócz dostarczenia cukrów prostych przypisuje się właściwości niekorzystnie wpływające na stężenie trójglicerydów i otłuszczenia wątroby. Kubek soku owocowego bądź poniższego napoju sojowego dostarcza maksymalną dopuszczalną ilość cukru w ciągu dnia.

Dodatek stabilizujący teksturę napoju w postaci gumy gellan jest stosunkowo bezpieczną substancją dla organizmu. Jednak jej za duże spożycie może doprowadzić do silnych wzdęć bądź biegunek. Spożycie tej substancji należy kontrolować, zwłaszcza u dzieci.

Składniki: woda, obłuszczone ziarno soi (5%), maltodekstryna, syrop fruktozowo-glukozowy, olej roślinny, węglan wapnia, regulator

kwasowości: fosforan potasu, aromaty, Witaminy B1, B2, B12, C, D i E, emulgator: lecytyna, stabilizator: guma gellan, pirofosforan żelaza; może zawierać śladowe ilości migdałów i orzechów laskowych; produkt bezglutenowy.

To są tylko nieliczne przykłady produktów spożywczych, które pozostawiają wiele do życzenia biorąc pod uwagę skład produktu. Oprócz świadomego wyboru diety dziecka ważną kwestią jest dawanie przykładu na własnej osobie w obszarze zdrowego podejścia do żywienia. Zadaniem opiekunów jest stworzeni odpowiedniego środowiska do budowania prawidłowych nawyków żywieniowych. Dbając o własne nawyki żywieniowe, prawidłowy styl życia i zdrowie możemy stać się autorytetem dla naszych dzieci.