Na czym polegają pułapki dietetyczne? Dlaczego pomimo trzymania się diety Twoja masa ciała nie chce ulec zmianie? Przecież włożyłeś ogrom wysiłku w zmianę nawyków żywieniowych. Już wiesz, że zamiast burgera wybierzesz sałatkę, a zamiast “Snickersa”  jako przekąskę orzechy. Magia żywienia kryje się w szczegółach, ale po przeczytaniu tego artykułu będziesz widział, na co zwrócić szczególną uwagę.

Cukier brązowy jako zamiennik białego cukru?

W dalszym ciągu istnieje przeświadczenie, że zdrowszym zamiennikiem cukru stołowego jest cukier brązowy, kokosowy, miód czy syrop z agawy. Niestety jest to często powielany mit dietetyczny a zarazem pułapka, w którą często wpadamy. Energia, która pochodzi z 1 małej łyżeczki cukru to ok. 20 kcal. Wynosi prawie tyle samo co łyżeczka cukru brązowego (19 kcal), kokosowego (19,5 kcal), miodu (25 kcal) czy syropu z agawy (25 kcal). Może te zamienniki cukru są zdrowsze? Niestety nie. Cukier to cukier, na organizm wpływa w taki sam sposób. Nie ważne w jakiej formie go podamy, najważniejsze w jakiej ilości będziemy go używać.

Orzechy i inne zdrowe przekąski

Orzechy takie jak migdały, nerkowce, pistacje, włoskie, laskowe zawierają zdrowe nienasycone kwasy tłuszczowe oraz szereg witamin i minerałów, które będą wpływały na prawidłowe funkcjonowanie metabolizmu. Jakkolwiek próbowalibyśmy je obronić są wysokokalorycznymi produktami. Paczka orzechów o wadze 100 g, którą bez problemu większość z nas może zjeść w ciągu 10 minut przed telewizorem zawiera 550 – 700 kcal. Dla niektórych będzie to 1/3 zapotrzebowania kalorycznego na dzień. Nie musisz z nich rezygnować podczas odchudzania, ale postępuj tak jak z cukrem, to ilość ma znaczenie. Ustal, że codziennie zjesz tylko 20 g orzechów, raz posyp sałatkę orzechami a innym razem niech będą przekąską w pracy.

Produkty typu light

Tutaj ważną kwestią jest czytanie etykiet. Produkty spożywcze typu “light” charakteryzują się tym, że wartość jednego ze składników w produkcie, np. cukru jest obniżona bądź produkt posiada mniejszą wartość energetyczną. Kluczowym słowem jest wyraz “bądź”. Oznacza to, że pomimo, że w jogurcie “light” jest obniżona ilość cukru czy tłuszczu to wartość energetyczna może być taka sama jak w standardowym produkcie. Często jest to chwyt marketingowy, który może spowodować zatrzymanie procesu odchudzania. Porównuj produkty i czytaj etykiety.

Są to tylko niektóre pułapki dietetyczne, ale świadomość ich istnienia zbliża nas do osiągnięcia wyznaczonego celu. Zastanów się czy podświadomie nie wpadłeś w którąś z tych pułapek. Nie poddawaj się po potknięciach, jest to wpisane w proces odchudzania.

Źródła:

  1. Ciemniewska-Żytkiewicz H., Krygier K., Bryś J., Wartość odżywcza orzechów oraz ich znaczenie w diecie, Postępy techniki przetwórstwa spożywczego, 1/2014
  2. Świąder K., Trybuła A., Średnicka-Tober D., Hallmann E., Syropy i melasy jako naturalne zamienniki cukru, Przemysł Spożywczy, 2018, T. 72, nr 1, 34–37
  3. Szczepańska E., Grudowska E., Consumption of light foods and drinks among adults, Ann. Acad. Med. Siles. (online) 2020; 74: 68–76